Forside

onsdag 12. august 2009

Lys dekorert med vanlig ark

IMG_1761 IMG_1760

På disse lysene har jeg printet ut logoer på vanlig A4 ark som jeg har i skriveren. Klippet ut logoen og strøyk disse på lyset. Så i stedet for serviett kan man også bruke vanlig papir. Ulempen er at det tar lengre tid å stryke fast papiret og det blir ikke så pene overganger  som med serivetten.

I forrige innlegg ble jeg spurt om fremgangsmåten, så her kommer en forklaring på hvordan jeg gjør det, men det finnes helt sikkert flere måter å gjøre dette på.

Fremgangsmåte dekorerte lys:
Klipp ut motivet du ønsker av en serviett. Servietter består av 3 lag og det er kun det ene laget som brukes.
Plasser motivet på lyset der du ønsker å ha det, legg over bakepapir og stryk med strykejern på svak varme, jeg har mellom prikk 1 og 2 på mitt jern.
Du ser når motivet liksom smelter inn i lyset, ikke hold for lenge på et sted, litt øvelse gjør susen.
Teksten jeg ønsker printer jeg ut på vanlig A4 ark, tar den ene tynne delen (hvite) fra servietten legger oppå utskriften og skriver av teksten over på servietten. Plasser serviett med tekst på lyset, på med bakepapir og stryk det fast.
Jeg har kjøpt en penn som heter "Identi pen" den har en tynn og en tykkere spiss, bruk den tynne spissen eller så vil servietten suge til seg for mye blekk, denne pennen vil ikke flyte utover når du varmer den opp med strykejernet.
Helt til slutt maler jeg på et tynt lag med decupage lim over motivet og teksten. Dette gjør at motivet står igjen når lyset brenner ned, og at ikke servietten smuldrer seg totalt opp og at asken flyr rundt i rommet.
Jeg har også stryket på motiv printet på helt vanlig papir, måtte stryke litt lenger før det smeltet inn i lyset, men resultatet ble pent. Resultatet ser du på guttenes “fotball” lys i dette innlegget!

Lykke til!

6 kommentarer:

  1. Hei.Fine lys.Takk for tippset.Det må jeg prøve.Ha en riktig fin Onsdag.Bodil

    SvarSlett
  2. Artig,
    disse blir vel guttene dine glade for ;o)

    Deilig å være hjemme igjen!

    Klem J.

    SvarSlett
  3. Så flott da! Kjempefint at du forklarer så nøye. Et slikt ManU-lys kunne nok Andreas tenkt seg :)

    SvarSlett
  4. Å så arti og fint.
    Dette var virkelig en ide til venninnejulegave:-) Takk, tar med meg det tipset.
    Ha en fin dag.
    Klem J.

    SvarSlett
  5. Hei, takk for tips om hvordan stryke på bilder på lys. Skal nemlig lage med bilder av sønnen min til navvnefesten hans. :)
    Og flott blogg du har forresten.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...